انجمن علوم و فناوری نانو دانشگاه فردوسی مشهد

همگام شو در آغاز یک انقلاب
انجمن علوم و فناوری نانو دانشگاه فردوسی مشهد

انجمن علوم و فناوری نانو دانشگاه فردوسی مشهد با تاسیس در سال 1392 اولین گام را به سوی پیوستن به انقلاب جهانی فناوری نانو برداشت.

این انجمن پس از گذشت یک سال و عبور از پیچ و خم های نظام اداری و با عزمی جدی قصد دارد طی برنامه ای سه ساله اولین الزامات را برای رشد در این مسیر فراهم آورد.

بدیهی است طی این مسیر به تنهایی سخت و دشوار خواهد بود.

ازاین رو از تک تک شما عزیزان دعوت به عمل می آوریم تا در این مسیر با ما همراه شوید و دست یکایک شما را به گرمی می فشاریم.

  • ۰
  • ۰

شرکت BMW آلمان، با استفاده از نانوفناوری، خودروی جدید خود را با نام GINA (جینا) طراحی کرده و در موزه شرکت به نمایش گذاشته است. خودرو GINA محصول جدید BMW فصل جدیدی را در طراحی خودرو گشوده است که شاید مهمترین شاخص آن طراحی خودرو های با قابلیت تغییر شکل بدنه در زمان کوتاه، با سرعت بالا و هزینه پایین می باشد.

در این خودروی جدید که به نام BMW GINA Light نام گذاری شده است، روش متداول ساخت بدنه خودرو که با ورق های فلزی صورت می گیرد، با به کارگیری یک ماده انعطاف پذیر مقاوم، متحول شده است. خودرو جینا با استفاده از یک پارچه از جنس پلی یورتان و نانو اسپاندکس که بعنوان بدنه بر روی بازوهای هیدرولیکی متحرک کشیده شده می تواند قابلیت تغییر طرح بدنه (Face Lift) را در مدت زمان کوتاهی صورت دهد.

این خودرو که در کلاس خودروهای رودستر ساخته شده است بر خلاف اتومبیل های فعلی، قابلیت تغییر شکل و انعطاف پذیری دارد که با کنترل های الکتروهیدرولیکی کنترل می شود. شاید جذاب ترین بخش این خودرو از نظر تغییر شکل، اسکلت اطراف چراغ های آن باشد که همانند چشم انسان، تصوری از زنده بودن این اتومبیل به دست می دهد. سایر بخش های خودرو نظیر درب های خودرو و اسکلت بدنه نیز در صورت نیاز از خود انعطاف پذیری را نشان می دهند که به واقع نشانگر پیشرفت چشمگیر طراحان بی ام و در طراحی تجربه و طراحی احساس است.

بخش داخلی

داخل این خودرو را نیز می توان تغییر شکل و آرایش داد. نمایشگرها، نشانگرها و کلید هایی که از آن ها استفاده نمی شود، از دید مخفی می شوند. هنگامی که خودرو پارک می شود، فرمان و تجهیزات صندلی آن در حالت "استراحت" به وسط کنسول منتقل می شوند تا راننده به راحتی سوار شود. هنگامی که راننده کلید استارت را فشار می دهد، فرمان و تجهیزات صندلی به حالت قبل باز می گردند و پشت سری صندلی ها بالا می آیند.

فیلمی از ب ام و جینا همراه با توضیحات سرپرست پروژه (فیلم به زبان انگلیسی است.) :

دانلود فیلم "ب ام و جینا"

پایان سخن:

اگر چه جینا یک طرح خیال پردازانه و تخیلی است و حداقل در آینده نزدیک خودرویی با این مشخصات تولید نخواهد شد ; ولی میتوان امیدوار بود که سبک طراحی به کار رفته در آن  در سایر مدل های ب ام و از جمله مدل Z4 استفاده شود . گواه این مدعا تصاویر جاسوسی است که از نسل جدید Z4 تهیه شده و به وضوح سبک طراحی جینا در آن دیده میشود.

  • ۹۳/۰۸/۱۷
  • انجمن علوم و فناوری نانو دانشگاه فردوسی مشهد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی